Erasmus
Program Erasmus+
Program Erasmus+ wszedł w życie 1 stycznia 2014 r. Nazwa Erasmus nawiązuje do imienia holenderskiego filozofa i teologa, humanisty, Erazma z Rotterdamu (1466-1536). Nie bez przyczyny. Erazm, jak inni wybitni ludzie renesansu, kształcił się w wielu uczelniach w różnych krajach Europy, a jego poglądy na edukację przesycone były głębokim humanizmem (za http://www.erasmusplus.org.pl).
Zastąpił dotychczasowe programy: „Uczenie się przez całe życie” (oraz jego programy sektorowe – Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig), akcję Jean Monnet, program „Młodzież w działaniu” oraz pięć innych programów (m.in. Erasmus Mundus i Tempus). Po raz pierwszy w historii programów edukacyjnych Unii Europejskiej, wspierane będą również inicjatywy związane ze sportem. Realizacja programu zaplanowana jest na siedem lat, czyli do roku 2020.
Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie. Odpowiadając na wyzwania nakreślone przez dokumenty strategiczne europejskiej polityki (przede wszystkim strategię Europa 2020), program ma się przyczyniać do rozwijania umiejętności jego uczestników oraz zwiększania ich szans na zatrudnienie, a także modernizacji systemów edukacji, szkoleń i wspierania młodzieży. W swoich założeniach Program Erasmus+ nie różni się zasadniczo od zakończonego właśnie programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”.
Największy nacisk w nowym programie został położony na edukację formalną i pozaformalną służącą rozwijaniu umiejętności uczniów, nauczycieli i pracowników oraz poprawy ich sytuacji na rynku pracy.
W praktyce Program Erasmus+ umożliwia zagraniczną mobilność – wyjazdy w celach edukacyjnych (np. podjęcia studiów, odbycia praktyki, szkoleń lub zaangażowania się w wolontariat) uczniów, studentów, kadry edukacyjnej i pracowników młodzieżowych oraz wspiera budowę partnerstw pomiędzy uniwersytetami, szkołami wyższymi i średnimi, przedsiębiorstwami i organizacjami non-profit na rzecz wzmacniania innowacyjności i budowania wiedzy.
W programie podkreśla się szczególnie znaczenie współpracy międzysektorowej (różne sektory edukacji, instytucje na różnym szczeblu i o różnym profilu) i wzmacnianie efektu synergii pomiędzy sektorami edukacji a środowiskiem pracy.
Działania w obrębie sportu mają przede wszystkim wspierać inicjatywy mające na celu zwalczanie przemocy, dyskryminacji i dopingu. Na dofinansowanie będą mogły liczyć również międzynarodowe imprezy sportowe typu non-profit.
Siedmioletni budżet programu wynosi 14.7 mld EUR.
Zespół Szkół Budowlanych w Bolesławcu od 2004 roku czynnie angażuje się w realizację programów unijnych. Przez 10 lat młodzież szkolna mogła realizować staże zawodowe za granicą w oparciu o program Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”. W związku ze zmianami, które nastąpiły w styczniu 2014 roku, ZSB złożyło swój pierwszy wniosek w oparciu o Program Erasmus+.
Z przyjemnością informujemy, iż projekt pt. Nowoczesna gospodarka leśna na przykładzie Saksonii przeszedł pomyślnie konkurs i będzie realizowany przez grupę 30. uczniów Technikum Leśnego. Całkowita kwota dofinansowania projektu wynosi 68 144,00 euro co stanowi równowartość kwoty 285 809,56 złotych.
Celem proponowanego projektu jest nabycie przez naszych uczniów orientacji w planowaniu, organizowaniu i nadzorowaniu prac z zakresu gospodarki leśnej. Program umożliwi dokształcanie zawodowe młodzieży w zakresie planowania, organizowania i nadzorowania zalesień miasta Lipska oraz zadrzewień regionu Saksonii. Zostaną zapoznani z nowościami w zakresie technik i technologii upraw leśnych pod względem odporności na choroby i szkodniki w rejonie miejskim i podmiejskim. Uczestnicy nabędą również orientację w zakresie zagrożeń powodowanych przez różne czynniki, w tym pożary drzewo - i krzewostanu miejskiego i regionu Lipska.
Młodzież zapozna się z niemieckimi technikami stosowanymi w pielęgnacji drzewostanu w różnych fazach wzrostu i rozwoju oraz dobierania odpowiednich narzędzi i urządzeń do wykonywania prac zleconych. Pobudzona zostanie indywidualna kreatywność w zakresie organizowania pracy na wyznaczonym odcinku. Dodatkowo młodzież pozna zasady sporządzania stosownej dokumentacji materiałowej i technicznej.
Uczestnicy projektu będą pracować razem z załogą niemiecką i pod nadzorem kierownictwa niemieckiego. Będą poruszać się po terenie Lipska, samodzielnie pokonywać barierę językową, komunikować się w różnych sytuacjach w pracy, podczas zakupów, w kontaktach towarzyskich. Młodzież będzie samodzielnie planować i organizować własne działania w pracy i w wolnym czasie. Nabędzie umiejętność życia w grupie, poza domem rodzinnym, poprzez wspólne przygotowanie posiłków, prace porządkowe i wzajemną pomoc. Uczestnicy projektu poznają kulturę narodu niemieckiego, nabędą nowe doświadczenia związane z konwersowaniem w języku niemieckim.
Życzymy sobie i młodzieży, która będzie realizowała staż zawodowy na terenie Niemiec sukcesów i zadowolenia!
|