Logopeda szkolny
Logopeda szkolny: mgr Elżbieta Ginter
Godziny konsultacji:
Poniedziałek 11.40 – 13.30
Jestem absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego - Wydział Filologiczny – Instytut Filologii Polskiej. Ukończyłam Podyplomowe Studia Logopedyczne na Uniwersytecie Wrocławskim na kierunku logopedia.
System opieki logopedycznej stanowi część systemu oświatowego, wynika to z Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych placówkach wychowawczych.
Nasza szkoła zadbała o dobro młodzieży poprzez stworzenie możliwości skorzystania z darmowej pomocy logopedy. Logopeda zatrudniony w szkole gwarantuje szybki dostęp do diagnozy i terapii. Należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłu oraz prawidłowy rozwój mowy warunkuje poprawny rozwój intelektualny i emocjonalny człowieka. Ma to ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju nie tylko w pod względem zdrowotnym, ale również- w życiu dorosłym - w aspekcie, społecznym, zawodowym, a nawet ekonomicznym.
Zakres zadań logopedy w szkole:
• rozpoznawanie trudności językowych uczniów,
• kształtowanie starannej, poprawnej wymowy,
• doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
• pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, czytaniem i pisaniem, (dysleksja, dysgrafia, dysortografia),
• podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
• pomoc rodzicom - udzielanie porad i wskazówek.
Diagnoza
Określa charakter wady (rodzaj i stopień nasilenia) oraz przyczyny jej powstania. Pozwala na zaprogramowanie odpowiedniej terapii dostosowanej do indywidualnych potrzeb ucznia.
Badanie diagnostyczne obejmuje:
• ocenę rozwoju mowy,
• ocenę słuchu fonemowego, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, czucia narządów mowy,
• ustalenie rodzaju nieprawidłowo artykułowanych głosek oraz sposobu ich wymawiania,
• ustalenie przyczyn zaburzeń artykulacji,
• ocenę wpływu wady wymowy na proces komunikowania się i ogólne funkcjonowanie ucznia w szkole i poza szkołą.
Terapia
Prowadzenie terapii indywidualnej i w razie konieczności grupowej:
• usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowych;
• pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, czytaniem i pisaniem;
• stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowych;
• prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową wymowę.
Aby być zrozumiałym dla otoczenia, w trakcie mówienia należy połączyć w jedną czynność pracę aparatu oddechowego, fonacyjnego oraz artykulacyjnego. Poniżej znajdują się ćwiczenia na poprawę wymowy „głoski „r”.
|