|
LdV
Program Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie” w Zespole Szkół Budowlanych
Zespół Szkół Budowlanych w Bolesławcu uznaje jakość kształcenia zawodowego jako wartość priorytetową. Wiedza ogólna uczniów winna iść w parze z solidnymi i konkretnymi umiejętnościami praktycznymi. Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym współczesnej oświaty i młodzieży, nasza placówka zaangażowana jest od 2004 roku w realizację projektów w ramach Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”, dzięki którym nasi uczniowie mogą odbywać zawodowe praktyki zagraniczne.
Program ten ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Program Leonardo da Vinci promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Praktykanci doskonalą swoje umiejętności według nowoczesnych standardów. Niezwykle ważne jest przy tym kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, nauka języków obcych oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w różnych krajach europejskich (za leonardo.org.pl).
W 2004 roku Zespół Szkół Budowlanych nawiązał współpracę z Domem Europejskim (Europa-Haus Leipzig) w Lipsku (Niemcy). Jest to Stowarzyszenie specjalizujące się w nawiązywaniu oraz utrzymywaniu dobrych kontaktów między partnerami i członkami Unii Europejskiej.
Od 2004 roku Zespół Szkół Budowlanych zorganizował kilka miesięcznych wyjazdów stażowych do Niemiec dla ponad 250 uczniów naszej szkoły w specjalnościach Technik Architektury Krajobrazu, Technik Budownictwa czy Technik Ochrony Środowiska. Tematyka staży też była różnorodna, m.in.: Recykling i segregacja odpadów komunalnych, Podnoszenie jakości kształcenia poprzez staż zawodowy, Nowe trendy w budowaniu architektury krajobrazu, Ochrona kulturowo-historycznego krajobrazu ogrodów i parków regionu Saksonii.
Grafik praktyk:
- 2004 rok – Technikum Budowlane – 30 uczniów – 4 tygodnie
- 2005 rok – Technikum Ochrony Środowiska – 30 uczniów – 4 tygodnie
- 2007 rok – Technikum Architektury Krajobrazu – 30 uczniów – 4 tygodnie
- 2008 rok – Technikum Budowlane – 30 uczniów – 4 tygodnie
- 2010 rok – Technikum Architektury krajobrazu – 60 uczniów (2x30 os.) – 4 tygodnie
- 2013 rok - Technikum Budowlane – 40 uczniów – 4 tygodnie
Ostatni projekt (z 2013 r.) dotyczył „Systemów ochrony przeciwpowodziowej w budownictwie na przykładzie Saksonii.” W kwietniu czterdziestu uczniów Technikum Budowlanego wyjechało do Niemiec na czterotygodniowe zajęcia praktyczne.
Zakres szkolenia stażowego obejmował zabezpieczenia budowlane i techniczne stosowane w celu ochrony budynków przed powodziami, tj. budowę osłon, systemy podniesienia budynku, zabezpieczenia budowlane przed zalaniem instalacji elektrycznej, gazowej, kanalizacji, wodociągu, oczyszczalni ścieków itp. Młodzi budowlańcy poznali arkana budowy zbiorników retencyjnych, barier ochronnych, osłon murowanych i wałów ziemnych. Uczestniczyli w przeglądzie zastosowanych zabezpieczeń przeciwpowodziowych wpływających na stan poprawy ochrony przeciwpowodziowej Lipska.
Warto zaznaczyć, że młodzież w czasie wolnym miała możliwość poznania historii i zabytków Lipska i jego okolic. Młodzi ludzie odwiedzali muzea, aktualne ekspozycje na Targach Lipskich, brali udział w życiu kulturalnym miasta – koncerty, wystawy, festyny itp. Tego typu działania powodują, że młodzież rozwija się na wielu płaszczyznach, jest bardziej otwarta, kreatywna i posiada większą wrażliwość międzykulturową. Wracając do domu z nowymi doświadczeniami, młodzi ludzie stają się dojrzalsi i bardziej samodzielni. Wiedzą, co dla nich jest najważniejsze – nauka, znajomość języków obcych, dobra praca, zdobyte kwalifikacje/doświadczenie zawodowe.
Aktualnie Zespół Szkół Budowlanych jest w trakcie realizacji nowego projektu przygotowanego dla uczniów Technikum Geodezyjnego zatytułowanego „Geodezyjne urządzanie przestrzeni w mieście” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Pozyskane fundusze opiewają na sumę 63 616 Euro.
W październiku 2014 roku trzydziestoosobowa grupa młodzieży wyjedzie do Lipska (Niemcy) aby zapoznać się z metodami nowoczesnego kształtowania, poprawiania i rozwiązywania problemów ładu przestrzeni w mieście. Nabędą rozeznanie w zakresie budowania planów przestrzennego zagospodarowania, przywracania ładu urbanistycznego na przykładzie miasta Lipska. Zapoznają się z obsługą nowoczesnego sprzętu geodezyjnego i pomiarami obiektów na etapie projektowym, podwykonawczym czy inwentaryzacyjnym nowego obiektu. Uczestnicy stażu zawodowego będą mieli możliwość zapoznać się z działalnością zakładów usługowych specjalizujących się w pracach geodezyjnych dla potrzeb budownictwa ogólnego /osiedlowego i indywidualnego/. Równolegle nabędą rozeznanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i stosowania przepisów ochrony środowiska obowiązujących w tej branży. Staż będzie odbywał się na placach budowy zgodnie z zaplanowanymi zadaniami merytorycznymi praktyki. Nadzór i opiekę nad uczestnikami sprawować będą dwaj opiekunowie oraz pracownicy partnera niemieckiego.
Równolegle do szkolenia zawodowego prowadzona będzie nauka języka technicznego związanego z branżą oraz zajęcia kulturowo-integracyjne w środowisku młodzieży niemieckiej.
Mamy nadzieję, że nasi młodzi geodeci zdobędą cenne doświadczenia związane z nauczanym kierunkiem, podniosą swą kreatywność, przedsiębiorczość, indywidualną samoocenę oraz znajomość branżowego języka niemieckiego, a na potwierdzenie tych umiejętności uzyskają certyfikaty Europass-Mobilność, które trafiły już do ponad stu czterdziestu naszych uczniów.
*****************************************************************************************************************
Program Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”
w Zespole Szkół Budowlanych w Bolesławcu
Podsumowanie
Zespół Szkół Budowlanych w Bolesławcu rozpoczął w 2004 roku realizację projektów w ramach programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”. Jako szkoła zawodowa skupiliśmy się na doskonaleniu umiejętności praktycznych naszych uczniów oraz na podnoszeniu ich kwalifikacji zawodowych, które w niedalekiej przyszłości owocowały lepszą mobilnością naszych absolwentów na rynkach pracy w Polsce i za granicą (zwłaszcza na rynku niemieckim).
Od samego początku partnerem, z którym współpracowaliśmy w realizowaniu owych projektów, było Stowarzyszenie Domu Europejskiego w Lipsku /Niemcy (Europa-Haus Leipzig e.V., www.europa-haus-leipzig.de . Jest to instytucja, która specjalizuje się w nawiązywaniu oraz utrzymywaniu dobrych kontaktów między partnerami i członkami Unii Europejskiej. Nasza współpraca zawsze opierała się na partnerskim współdziałaniu i na profesjonalizmie. Dzięki postawie uczniów, którzy godnie reprezentowali naszą szkołę i kraj na praktykach zawodowych w Lipsku, relacje ze Stowarzyszeniem stały się bardzo serdeczne.
Przez kilka lat (od 2004 do 2014 roku) udało nam się zrealizować aż 10 wyjazdów dla naszych uczniów na staż zawodowy do Niemiec. Była to młodzież kształcąca się w różnych kierunkach: swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe mogli podnosili uczniowie klas technikum architektury krajobrazu, technikum budowlanego, technikum ochrony środowiska, a w ostatnim czasie także uczniowie technikum geodezyjnego w ramach realizacji projektu zatytułowanego „Geodezyjne urządzanie przestrzeni w mieście”.
Dziesięć lat realizacji staży zawodowych w ramach programu unijnego Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie” pozwoliło 280 uczniom ZSB podnieść swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe, kreatywność, przedsiębiorczość, znajomość języka niemieckiego – zwłaszcza branżowego, a także uzyskać szereg certyfikatów potwierdzających owe umiejętności, w tym dokument Europass-Mobilność, który trafił do ponad 170 uczniów naszej szkoły.
Zrealizowaliśmy 10 staży zawodowych na łączną kwotę dofinansowania 658 984,00 EUR.
Realizacja praktyk zawodowych w ramach programu Leonardo da Vinci przyniosła nam wiele satysfakcji i wymiernych korzyści. Wspomagała nasze kształcenie zawodowe o nowe cenne doświadczenia, motywowała uczniów do nauki języków obcych i jeszcze intensywniejszej pracy na przedmiotach zawodowych. Staliśmy się bardziej otwarci na stosowanie innowacyjnych rozwiązań w edukacji i w kształceniu zawodowym oraz w przygotowaniu uczniów do lepszego adaptowania się do warunków życia i pracy w Polsce i w krajach europejskich.
Tekst: ED
|
|